Stop segregării școlare

Fenomenul segregării școlare transformă mediul educațional într-un model negativ de conduită socială pentru copiii din România. Peste 60% dintre școlile monitorizate se confruntă cu situații de segregare școlară a copiilor romi, arată studiile realizate de UNICEF în parteneriat cu organizații neguvernamentale. Acest fenomen afectează grav calitatea educației copiilor romi și îi condamnă pe aceștia să își trăiască viața la marginea societății.

 

Centrul de Advocacy și Drepturile Omului depune eforturi pentru monitorizarea și reducerea acestui fenomen. Dă o mână de ajutor semnalând situațiile de segregare școlară pe care le cunoști aici.

 

Școala este mediul educațional care vine să completeze eforturile familiei în formarea copilului. În mediul școlar, copilul își completează bagajul de cunoștințe și valori preluate de acasă. O școală incluzivă apreciază și dezvoltă abilitățile fiecărui elev, clădește valori puternice și atitudini pozitive. O școală incluzivă este un mediu propice oricărui copil, un mediu care oferă șanse egale tuturor elevilor.

 

Un copil așezat în ultima bancă pentru că este sărac, pentru că e rom sau pentru că are tenul mai închis la culoare este un copil care se confruntă cu o situație de discriminare. Această situație îi reduce pe termen lung șansele de a se dezvolta. Atunci când separarea în mediul educațional se aplică unei întregi categorii de elevi, vorbim despre o situație gravă de segregare școlară. 

 

Cel mai frecvent, în România întâlnim situații de segregare școlară pe criteriu etnic. Aceste situații afectează în special elevii de etnie romă. Cladiri diferite în care învață elevii de etnie romă, clase speciale în care sunt înregistrați elevii de etnie romă sau chiar școli care refuză înscrierea copiilor romi sunt doar câteva dintre situațiile de excluziune cu care ne confruntăm.