Segregarea școlară

Fenomenul segregării școlare transformă mediul educațional într-un model negativ de conduită socială pentru copiii din România. Peste 60% dintre școlile monitorizate se confruntă cu situații de segregare școlară a copiilor romi, arată studiile realizate de UNICEF în parteneriat cu organizații neguvernamentale. Acest fenomen afectează grav calitatea educației copiilor romi și îi condamnă pe aceștia să își trăiască viața la marginea societății.

 

Centrul de Advocacy și Drepturile Omului depune eforturi pentru monitorizarea și reducerea acestui fenomen. Dă o mână de ajutor semnalând situațiile de segregare școlară pe care le cunoști aici sau sunând la 0800 811 811 (apel gratuit).


Conform legislației din România, segregarea școlară a copiilor romi este interzisă încă din 2007. Pentru detalii, poți consulta Odinul nr.1540/19.07.2007 privind interzicerea segregării şcolare a copiilor rromi şi aprobarea Metodologiei pentru prevenirea şi eliminarea segregării şcolare a copiilor rromi.

 

Analizele de specialitate realizate din 2008 până în prezent identifică în continuare prezență fenomenelor de segregare școlară a copiilor romi în sistemul de educație din România. Conform analizei realizate de Agenția de Dezvoltare Comunitară Împreuna și UNICEF în anul 2010, principalele obstacolele în calea unei desegregări eficiente sunt:

  • atitudinile și percepțiile profesorilor și administrațiilor școlare față de romi - persistă stereotipurile negative, percepțiile discriminatorii în privința romilor, o lipsă generală de cunoaștere a acestei minorități și teama de fenomenul "white-flight" (migrarea elevilor neromi din școlile în care sunt acceptați elevi romi);
  • atitudinile și percepțiile părinților romi, cât și ne-romi, față de desegregare – nu sunt încă înțelese pe deplin efectele negative ale segregării, nici efectele pozitive ale desegregării și persistă modelele de discriminare a romilor de către ne-romi;
  • diferențele clare între calitatea educației în clasele /școlile cu un procent mic de copii romi si cele în care elevii romi constituie o majoritate.
Proiect finantat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Proiect derulat de:
Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene, accesaţi: www.eeagrants.org.
Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014.
Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor website-ului.