Segregare școlară în Regiunea Nord-Est (Moldova)

26 Apr 2016

81 de unități școlare din cele monitorizate în județele Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui prezintă cel puțin o formă de segregare școlară pe criterii etnice. Acest număr reprezintă un procent de 20% din cele 394 școli care au furnizat date în cadrul monitorizării. Din totalul de 507 unități școlare monitorizate, 113 unități au refuzat să ofere informații. Monitorizarea a fost realizată în anul școlar 2015-2016 de Centrul de Advocacy și Drepturile Omului prin implicarea a cinci organizații locale.

Centrul de Advocacy și Drepturile Omului (CADO) alături de Centrul de Resurse pentru participare publică (CeRe) a lansat raportul de monitorizare “Segregare sau incluziune școlară?”, document care radiografiază riscurile de segregare care apar în școlile din Regiunea Nord-Est, în cadrul evenimentului organizat astăzi împreună cu Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice. Evenimentul a marcat finalul proiectul “Școală pentru toți copiii!” derulat în perioada aprilie 2015 – aprilie 2016, proiect care a implicat o serie de acțiuni pilot inovatoare privind monitorizarea, prevenirea și combaterea segregării în educație, în regiunea Nord-Est - județele Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.

Corelarea datelor colectate din teritoriu indică faptul că 50% dintre cele 112 localități ale căror unități școlare au fost cuprinse în monitorizare, includ cel puțin o unitate școlară în care se manifestă o formă de segregare școlară. Acest lucru scoate la iveală o răspândire largă a fenomenului de segregare școlară pe criterii etnice în regiune. Astfel, au fost identificate 32 de școli cu risc de segregare la nivelul întregii unități școlare, 17 școli cu risc de segregare pe clădiri, 47 de școli cu risc de segregare pe clase și 15 școli cu risc de segregare pe bănci.

În România legislația națională interzice segregarea școlară iar educația este recunoascută ca fiind una dintre pârghiile care ar putea să contribuie la ieșirea din sărăcie a generației viitoare. Cu toate acestea, separarea copiilor în funcție de etnie și statut social persistă. Segregarea atrage după sine educație slabă iar educația slabă perpetuează sărăcia.

 

 

RAPORTUL DE MONITORIZARE PRIVIND SEGREGAREA / INCLUZIUNEA ȘCOLARĂ A ELEVILOR ROMI ÎN REGIUNEA NORD-EST (ediție online)

Anexele raportului de monitorizare privind segregarea / incluziunea școlară a elevilor romi în Regiunea Nord-Est (ediție online)

 

Centru de Advocacy și Drepturile Omului – CADO - acționează pentru promovarea conceptului de advocacy și pentru creșterea capacității societății civile și a indivizilor de a preveni și combate cazurile de abuz și violare a drepturilor omului sau de discriminare de orice fel.

Centrul de Resurse pentru Participare Publică – CeRe – acționează pentru ca deciziile publice să răspundă nevoilor și dorințelor actorilor sociali.

Organizațiile locale care au participat la procesul de monitorizare a segregării școlare sunt: Centrul de Sprijin pentru Reintegrarea Sociala A Grupurilor Vulnerabile- Botoșani, Asociația Pro Roma- Iași, Asociatia Pro IPSI 2012- Neamț, Asociația Filocalia- Vaslui și Asociaţia Consultanţilor în Dezvoltare Comunitară-ACDC- Suceava.

Școală pentru toți copiii! este un proiect de desegregare dedicat Regiunii Nord-Est, derulat de CADO și CeRe în perioada aprilie 2015 – aprilie 2016. Proiect finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul fondului ONG în România cu suma de 146275 EUR.